Geen diploma voor goed gedrag, maar duurzaamheid als uitgangspunt

Interview met Carla de Groot โ€“ over de stappen richting โ€˜Duurzaam vanuit de kern van de organisatieโ€™ย 

Olympisch Stadion Amsterdam is aan de slag met een project richting duurzaam ondernemerschap om de thematiek werkelijk te verankeren in de organisatie .

Lees het in onderstaand kort interview met Carla de Groot โ€“ sinds vanaf 2016 directeur Olympisch Stadion Amsterdam.

—-

Sinds januari 2024 zijn wij als Olympisch Stadion Amsterdam aan de slag met het project. โ€˜Duurzaam vanuit de kern van de organisatieโ€™. Hierin trekken wij op met Green Leisure Group en MeerwAarde. Wij volgen hierin hun methode met een zienswijze dat duurzaamheid niet als losse activiteit ziet. Benieuwd hoe wij dit doen? Wij hebben een interview gehad met onze samenwerkingspartij over onze bevindingen tot nu toe en over onze toekomstige stappen.

Lees het hieronder:

Hoe ben je terecht gekomen bij het project Duurzaam ondernemen vanuit de kern?

Wij zijn als Olympisch Stadion Amsterdam lid van de VVEM brancheorganisatie. Vorig jaar zijn wij bij een congres geweest in Utrecht. Ik ben daarheen gegaan samen met een collega en we hebben ons opgesplitst en gekeken naar: Wat zijn interessante workshops? Ik ben mij wat meer gaan richten op duurzaamheidsworkshops. In de evenementenbranche is dit ook een veelbesproken onderwerp. Voor ons als bedrijf en ook voor het gebouw is het een belangrijk onderwerp. Zodoende kwam ik bij de workshop โ€˜Duurzaamheid, verankerd als integraal onderdeel van je organisatieโ€™.
Wat mij aansprak, is de natuur als inspiratiebron. In de workshop werden een aantal voorbeelden genoemd. Zoals een waterproof regenjas gemaakt zonder chemische coatings, gemaakt van waterproof materiaal met als basis de textuur van schubben van insecten. Ik sloeg daar meteen op aan want kijkend naar ons eigen gebouw dacht ik aan natuurlijke elementen. De architect van het Olympisch Stadion had erover nagedacht om de trappen zo te maken en te kunnen ontruimen bij een calamiteit; zoals een rivier stroomt. Van smal naar breed zodat je natuurlijk stroomt en je niet hoeft na te denken over hoe je wegkomt. Dit is de reden dat wij heel snel ontruimd zijn. Dat is zoโ€™n sterk voorbeeld. Het is echt heel interessant om als bedrijf die kant op te gaan met als doel: โ€œHoe kunnen wij leren van de natuur?โ€

Wat was de aanleiding om met het traject aan de slag te gaan? 

Er werd een werkwijze gepresenteerd die bij mij aansloeg. Wat ik verder belangrijk vind is dat je dingen doet vanuit je hart. Dat is ook hoe wij werken. Duurzaamheid of verduurzaming kan je aanvliegen op een manier van: Er is een lijstje daar moet je aan voldoen, hoe kunnen we zorgen dat wij overal een vinkje krijgen en dan hebben wij het certificaat. Of je kunt nadenken over wat echt belangrijk is en waarom vind ik dit belangrijk? En dat zit heel erg in deze manier van werken verpakt en dat spreekt mij dus aan. Ik ben niet op zoek naar een diploma voor goed gedrag, ik wil graag dat je vanuit je eigen motivatie werkt en werkt aan een duurzaam uitgangspunt.

Jullie hebben in het verleden een merkstrategie traject gedaan, wat is het verschil deze keer?  

Op een gegeven moment ben ik allergisch geworden voor merkstrategieรซn. Vooral die visie en missie en allemaal van die rapporten waarin staat geschreven hoe we het nu allemaal doen. We hebben hier geloof ik wel drie of vier rapporten liggen en dan doe je er verder niks mee. Het verschil hier is dat je niet begint vanuit theorie, je begint vanuit de wens om invulling te geven aan je kernwaarden. Dan kom je uiteindelijk ook weer bij de marktstrategieรซn uit. Je begint vanuit intrinsieke motivatie in plaats van dat je met elkaar gaat zitten brainstormen. Hoe zetten we nu zo goed mogelijk onze visie op papier, dat is zo theoretisch. Als je niet doorvoelt wat je wilt dan wordt het niks.

”Geen diploma voor goed gedrag, maar vanuit eigen motivatie werken aan duurzaamheid.”

Wat is het gedroomde resultaat en hoe weten we dat dit behaald is? 

Eigenlijk is het gedroomde resultaat voor mij: Dat je altijd bewuste keuzes en afwegingen maakt in alle facetten van je bedrijfsproces. Dat je altijd jezelf de vraag stelt: Maak ik hier een keuze voor iets dat duurzaam is dat 1000% is? En waarom kies ik dan juist voor het รจรจn of voor het ander?โ€ Ik heb zelf een enorm calvinistische achtergrond, ik ben daarom ook niet voor het vingertje te wijzen wat je wel of niet mag doen. Niet iedereen doet het op dezelfde manier, maar erover nadenken is belangrijk. En als je nadenkt waarom je iets wilt doen, dan denk ik dat je toch altijd tot een duurzame keuze komtโ€ฆ Dan is het een proces vanuit jezelf. โ€˜Je mag niet vliegen of een plastic zakje bij restafval in plaats van plasticโ€™, dat vind ik misschien ook wel, maar ik ben er niet voor dat er overal politieposten staan om te melden of je het wel of niet goed doet.

”Het gedroomde resultaat is dus bewustwording. En dat in alle facetten van je bedrijf duurzaamheid een rol kan spelen en dat je dus ook activiteiten afweegt.”

Wat wens je andere bestuurders toe voor wat betreft een toekomstgericht bedrijf?  

Om eigenlijk op die manier naar bedrijfsprocessen te kijken. Niet te gaan voor een keurmerk voor bewustwording en maar te werken vanuit intrinsieke motivatie. Gisteren was ik bij een jubileumbijeenkomst waar 25-jaar Johan Cruyff Institute werd gevierd. Een uitspraak van Johan Cruijff die genoemd werd was: โ€œAls je je goed voelt dan presteer je ook beter en verdien je ook meerโ€. Ik denk dat dat waar is. Als je je goed voelt over de keuzes die je maakt en die keuzes goed zijn voor de wereld, dat het je meer brengt!

En hoe zie jij jouw organisatie in de toekomst?   

Een belangrijke mijlpaal is in 2028, dan is het 100-jarig bestaan van het Olympisch Stadion Amsterdam. Toen, in 1928, werd er gezegd dat de Spelen zoals ze toen georganiseerd waren, het model was voor de toekomst. Dat is wat ik zie voor de toekomst.

”Ik vind het een uitdaging om een model voor de toekomst te blijven. Dat betekent dat je voortdurend moet nadenken over hoe je dat kunt blijven.”

Olympisch Stadion duurzaamheid
Olympisch Stadion Amsterdam

Wat zijn de drie belangrijkste resultaten die we tot nu toe bereikt hebben?  

Op dit moment:

1.Bewustwording

2.Betrokkenheid

3.En verdieping van de teamspirit

Om gezamenlijk aan de slag te gaan. Dat zijn op dit moment de belangrijkste resultaten. En daar gaat de rest uit voortkomen. Dat zie en hoor ik ook om mij heen: Ik denk nu veel beter na, hoe zorg ik dat bij de schoolsport het afval beter gescheiden wordt? Ik denk beter na over een milieubewustere keuze van vervoer. Je ziet gewoon dat dit nu vanzelf ontstaat zonder dat iemand daar iets over zegt.

En wij zijn bezig met de natuurlijke manier van betonreparatie (dit product is ontwikkeld, is werkzaam en versterkt zichtzelf door middel van bacteriรซn). Ons technisch manager is hier nu volop mee bezig en is daar ontzettend door geรฏnspireerd. En je merkt dat dit aanstekelijk werkt. Ook bij bedrijven om ons heen. Nou ja als je het over een bedrijfsmodel voor de toekomst hebtโ€ฆHij is al helemaal bezig met bedrijven en aan het onderzoeken welke innovatieve en natuurlijke producten er zijn waar wij ons voordeel mee kunnen doen.

Je zou zelfs ook daarmee kunnen experimenteren in het onderhoud van monumenten.

”Het werkt als een inktvlek. Zonder dat je gaat zeggen we moeten dit of dat doen: Als je je bewust en betrokken voelt dan gaat het vanzelf!” 

Als het gaat om verduurzaming: Wat is de verantwoordelijkheid die elk bedrijf heeft als we denken aan de toekomst?  

Dat je denkt aan de lange termijn, als ik naar mijzelf kijk, wij zijn rentmeesters van het gebouw dat 100 jaar geleden is neergezet, wij realiseren ons als geen ander dat de historie gekoesterd en doorgegeven moet worden. Dat ik dus niet alleen moet kijken naar dat in de periode dat ik hier aan het werk ben de zaken goed gaan, maar dat het na 2028 ook nog 100 jaar meegaat. Dat kan alleen maar door niet te parasiteren maar door circulair te zijn, door te zorgen dat je keuzes maakt die niet consumeren maar toevoegen.

Ik denk dat dat de belangrijkste overweging bij verduurzaming ook is; hoe zorg je dat wat ik doe iets toevoegt? In plaats van; ik ga blijven gebruiken en ergens anders compenseren. In het hele proces moet het circulair zijn, het moet over de hele bedrijfslinie kloppen โ€˜niet van, hier in het stadion ga ik verbruiken en gebruiken en ergens in Maastricht moeten we dat dan compenserenโ€™. Zo werkt dat niet. Het is niet alleen in dingen die je doet, het is ook juist heel erg op het menselijke vlak, ook bouwen van coรถperaties van relaties van mensen om je heen. Kijken hoe je met elkaar op menselijk vlak zaken voor elkaar kan krijgen. In Amsterdam bijvoorbeeld krijg je dat de autoโ€™s niet meer allemaal naar binnen mogen. Ja zeggen leveranciers: Als ik met een elektrische vrachtauto vanuit Maastricht naar Amsterdam moet komen, dan ben ik leeg. Wij, Olympisch Stadion Amsterdam, hebben veel zonnepanelen. Als we zorgen dat wij laadpunten maken voor onze logistieke partners, dan kunnen we de cirkel rond maken.

Zo kijken we ook naar de opbouw van evenementen, op koningsdag en op 5 mei hebben wij precies dezelfde podia gebruikt en dezelfde tijdelijke toiletten. Daardoor is er veel minder heen en weer gereden.

En zo ook met het hele afvalsysteem wat we hebben ontwikkeld. Hier in het gebied wordt al het afval met een elektrisch karretje twee keer per dag opgehaald en op รฉรฉn plek verzameld. Nu hebben we dus al het afval van het gebied op een plek. Dat wordt eens per week opgehaald wanneer de container vol is. Veel duurzamer dan iedere dag een lege vrachtwagen laten rijden.

”Verduurzaming is ook: hoe kun je de processen zodanig inrichten dat ze zo min mogelijk belastend zijn of eigenlijk juist toevoegen.” 

En wat zou jij een ander bedrijf aanraden gezien dit partnership?  

Vanuit de wetgeving zijn en komen er allemaal eisen. Probeer de invulling niet alleen te zien als een vinkje dat je moet zetten, maar probeer het te zien als iets wat je bedrijf kan verrijken en je organisatie kan versterken. Dat bereiken wij nu, dat dat zo werkt.

Als we zo doorgaan, wat zie je voor de toekomst? Waar verheug je je op?  

Het allermeest verheug ik mij op de hele ontdekkingsreis die we gaan maken met elkaar, meer nog dan waar we naartoe gaan, maar het hele proces. Ik vind het ontzettend leuk en fantastisch dat wij onderweg zijn om dat op een goede manier vorm te geven. Dan ben ik ervan overtuigd dat het alleen maar positieve effecten heeft op het gebied van duurzaamheid en op het gebied van het versterken van je organisatie en werkplezier!

Wil je meer informatie over een model van de toekomst? Dit interview is ontstaan vanuit een project geleid door Frans Verouden en Kim van den Anker bij en met het Olympisch Stadion Amsterdam. Neem contact op met ondergetekenden.

Voor informatie over dit project en overige informatie omtrent โ€˜Duurzaam ondernemen vanuit de kernโ€™ neem contact op met: Frans Verouden & Kim van den Anker โ€“ te bereiken op frans@greenleisure.nl en kim@meerwaarde.nu

Voor informatie over dit project en overige vragen richting Olympisch Stadion Amsterdam – Rifka Boot โ€“ rifka@olympischstadion.nl

Boven