flag
  • Algemeen
    • Organisatie
    • Founders en partners
    • Voorzieningen en plattegrond
    • Parkeren en route
    • Omgeving
    • De historie
    •  Internationaal netwerk Olympische musea
    • Fotoboek
    • Videoboek
    • Vacatures
  • Contact en pers
  • Verhuur
    • Uw evenement
    • Facts & Figures
    • Fotografie en filmopnamen
  • Bezoeken
    • Arrangementen
    • Rondleidingen
    • Wall of fame
    • Sporten in het Stadion
    • Eten in het Stadion
  • Kenniscentrum
    • 100 jaar NOC*NSF
    • Spreekbeurtpakket
    • De historie
    • Rondleidingen
  • Nieuws
    • Nieuwsarchief
    • Evenementen Kalender

#Copa11in @olympisch werd gevolgd in 110 landen

De Copa Amsterdam van afgelopen weekend werd aangekondigd als het grootste social-mediaevent ooit in het Olympisch Stadion. Deze voorspelling is uitgekomen, want alleen al de kijkers van de livestram kwamen uit maar liefst 110 landen! In totaal trok dit kanaal tussen de 20.000 en 25.000 unieke bezoekers. Zo’n 1,2 miljoen twitteraars hebben #copa11 in hun timelime zien opduiken.

Bart van Essen van Soccer ID was coördinator van het social-mediateam van de Copa Amsterdam. “De verwachtingen waren vooraf al goed, maar de resultaten van afgelopen weekend zijn nog beter dan we hadden durven hopen.” De cijfers ondersteunen deze uitspraak.

Livestream

De livestream op Copa TV trok gedurende het weekend bijna 25.000 unieke bezoekers vanuit 110 verschillende landen. Naast Nederlandse kijkers volgden ook veel mensen de Copa Amsterdam vanuit Brazilië. De finale zondagmiddag trok ruim 3.500 kijkers. Toen Johan Cruijff onverwacht in het stadion arriveerde vlak voor aanvang van die wedstrijd kwam er nog een groot aantal volgers bij.

Twitter

Op Twitter werd het toernooi goed gevolgd. Uit onderzoek van Tweetreach.com blijkt namelijk dat maar liefst 1,2 miljoen mensen de hashtag #copa11 in hun timeline hebben gezien. Dat wil zeggen dat bij dit enorme aantal mensen iemand uit hun netwerk bezig was een berichtje rond te sturen over de Copa Amsterdam.

Op zaterdag stond #copa11 zelfs een paar uur lang op de derde plaats van meestbesproken onderwerpen in Nederland! Alleen #Achlum (het bezoek van Bill Clinton aan Nederland) en #barman (de Champions League-finale tussen Barcelona en Manchester United) waren toen populairder. "Niet slecht voor een jeugdvoetbaltoernooi," constateert Van Essen droog.

YouTube

Copa Amsterdam maakte gedurende het evenement filmpjes, die op haar eigen YouTube-kanaal werden geplaatst. Op zaterdag was dit het best bekeken kanaal van Nederland. Er zijn 60.000 views geweest, waarbij vooral een filmpje met Danny Blind erg populair was. Ook het kanaal van Freshmen Media, die de filmpjes maakte, is zo’n 30.000 keer bekeken.

Interactiviteit

De verschillende platforms stonden niet naast elkaar. Een chatsessie van Fred Grim bijvoorbeeld werd aangekondigd via Twitter en live uitgezonden via de stream. Het zorgde ervoor dat zo’n 2.000 mensen dit contact met de voormalige doelman van Ajax hebben gevolgd. Het filmpje op YouTube werd weer meer dan 1.100 keer bekeken. Het is een mooi voorbeeld hoe de verschillende vormen van media elkaar versterkten.

Meerwaarde

Van Essen is hiermee dus bijzonder tevreden, en constateert dat al die platformen een grote bijdrage hebben geleverd aan het verspreiden van de Copa Amsterdam. “De sociale media zijn een grote meerwaarde voor het evenement geweest. Daarbij blijkt trouwens wel dat een goede voorbereiding essentieel is. Zo’n evenement kan je niet laten volgen door een paar personen, maar door verschillende teams. Er moet een goed draaiboek liggen en er moet duidelijkheid zijn wat je wil.”

Als dat dan doordacht gebeurt, zoals bij Fred Grim, levert dat het maximale resultaat op. Binnen al die teams is dan iedereen wel even belangrijk, aldus Van Essen: “Een interviewer moet net zoveel invloed hebben als een editor of iemand anders uit de groep. Iedereen moet met elkaar gezamenlijk werken aan zo’n project.”

Met al die ervaringen van dit jaar kan het bijna niet anders dan dat de Copa Amsterdam 2012 nog groter wordt dan die van afgelopen weekend – zowel op het veld als online. In de tussenliggende maanden kan de organisatie van de Copa Amsterdam hun foto’s eens op orde brengen. Afgelopen weekend hebben ze er namelijk maar liefst 15.000 gemaakt…

 

Recente nieuwsitems

Winnaars Sportgala van Amsterdam 2014
Openingstijden kantoor tijdens feestdagen
Persconferentie UEFA in Olympisch Stadion
Passend eerbetoon voor Olympisch Kampioenen i...
KNVB en UEFA bundelen krachten in Olympisch S...
Olympisch kampioenen in Olympisch Stadion
26 t/m 29 november: Under Armour Warehouse Sa...
SponsorRing voor De Coolste Baan van Nederlan...
Stem voor het Amsterdamse Sportgala
2000 deelnemers bij Phanos Olympisch Stadionl...

Bekijk ook onze fotopagina

thumb_344

Events - compilatie

Compilation of events at the Olympic Stadium Amsterdam

thumb_336

History

 

Populairste onderwerpen